|  | Ar Augstisvētītā Rīgas un visas Latvijas metropolīta Aleksandra svētību | |
| 
         | LV | |
| 
     
 
 
 
 | 
 
 
 
 
    
     
 
    Romas imperatori-pagāni centās pilnīgi 
    iznīcināt cilvēku atmiņas par svētajām vietām, kur par cilvēkiem cieta un 
    augšāmcēlās mūsu Kungs Jēzus Kristus. Imperators Adriāns (117-138) pavēlēja 
    apbērt ar zemi Golgātu un Kunga Kapu un uz mākslīgā uzkalna uzcelt templi 
    pagānu dievietei Venērai un Jupitera statuju. Šajā vietā kopā sanāca pagāni 
    un veica upurēšanas elkiem. Bet pēc apmēram 300 gadiem ar Dieva Nodomu 
    lielos kristiešu svētumus – Kunga Kapu un Dzīvudarošo Krustu no jauna atguva 
    kristieši un atklāja godināšanai. Tas notika apustuļiemlīdzīgā imperatora 
    Konstantīna Lielā (piemiņa 21. maijā), pirmā Romas imperatora, kas pārtrauca 
    kristiešu vajāšanas, valdīšanas laikā. Svētais apustuļiemlīdzīgais 
    Konstantīns Lielais (306-337) pēc uzvaras 312. gadā pār Maksentiju, kurš 
    pārvaldīja Romas impērijas Rietumu daļu, un pār Likiniju, Austrumu daļas 
    pārvaldītāju, 323. gadā kļuva par vienīgo valdnieku visā milzīgajā Romas 
    impērijā. 313. gadā viņš izdeva tā saukto Milānas ediktu, saskaņā ar kuru, 
    kristīgā reliģija kļuva likumīga un kristiešu vajāšanas impērijas Rietumu 
    daļā tika pārtrauktas. Valdnieks Likinijs, kaut arī parakstīja Milānas 
    ediktu izdabājot Konstantīnam, bet faktiski turpināja kristiešu vajāšanas. 
    Tikai pēc viņa pilnīgas sakāves arī impērijas Rietumu daļā izplatījās 313. 
    gada likums par iecietību ticības lietās. Apusuļiemlīdzīgais imperators 
    Konstantīns, ar Dieva palīdzību uzvarēja trīs kaujās pār ienaidniekiem, 
    pirms tām viņš redzēja debesīs Dieva zīmi – Krustu ar uzrakstu „Ar šo tu 
    uzvarēsi”. Karsti vēloties uzmeklēt Krustu, kurā tika piesists mūsu Kungs 
    Jēzus Kristus, apustuļiemlīdzīgais Konstantīns nosūtīja uz Jeruzalemi savu 
    māti, dievbijīgo ķēniņieni Helēnu (piemiņa 21. maijā), dodot viņai līdzi 
    vēstuli Jeruzalemes Patriarham Makārijam. Kaut svētā ķēniņiene Helēna šajā 
    laikā bija jau gados, viņa ar aizrautību ķērās pie uzdevuma izpildīšanas. 
    Elku tempļus un statujas, kas piepildīja Jeruzalemi, ķēniņiene pavēlēja 
    iznīcināt. Meklējot Dzīvudarošo Krustu, viņa izjautāja kristiešus un jūdus, 
    bet ilgu laiku viņas meklējumi palika nesekmīgi. Beidzot, viņai norādīja uz 
    kādu vecu ebreju vārdā Jūda, kurš paziņoja, ka Krusts, ir aprakts tur, kur 
    stāv Venēras templis. Templi nojauca un pēc lūgšanas sāka rakt zemi. Drīz 
    tika atrasts Kunga Kaps un netālu no tā trīs krusti, dēlītis ar uzraktu, kas 
    tika taisīts pēc Pilāta pavēles, un četras naglas, kuras caururba Kunga 
    Miesu. Lai uzzinātu, kurā no krustiem tika sists Glābējs, Patriarhs Makārijs 
    pēc kārtas uzlika krustus mirušajam. Kad tika uzlikts Kunga Krusts, mirušais 
    atdzīvojās. Ieraudzījuši augšāmcelto, visi pārliecinājās, ka atrasts 
    Dzīvudarošais Krusts. Kristieši, kas lielā skaitā nāca paklanīties Svētajam 
    Krustam, lūdza svētītājam Makārijam pacelt Krustu, lai visi varētu, kaut no 
    tālienes, to godbijīgi skatīt. Tad Patriarhs un citas garīgas personas sāka 
    augstu pacelt Svēto Krustu, bet tauta, saucot „Kungs, apžēlojies”, godbijīgi 
    paklanījās Kunga Krusta priekšā. Šis svinīgais notikums notika 326. gadā. 
    Dzīvudarošā Krusta atrašanas laikā notika vēl kāds brīnums: smagi slima
     Šajā dienā piemin vēl kādus svētkus, saistītus ar Kunga Krustu, - tā atgriešanās Jeruzalemē pēc 14 gadu ilga gūsta Persijā. Bizantijas imperatora Toka (Foka) (602-610) valdīšanas laikā Persijas ķēniņš Hozrojs II karā pret grieķiem sakāva grieķu karaspēku, izlaupīja Jeruzalemi un aizveda gūstā Dzīvudarošo Kunga Krustu un svēto Patriarhu Zahariju (609-633). Krusts bija Persijā 14 gadus un tikai imperatora Iraklija (610-641) laikā, kurš ar Dieva palīdzību uzvarēja Hozroju un noslēdza mieru ar viņa dēlu Siroesu, kristiešiem tika atgriezts viņu svētums – Kunga Krusts. Ar lielu prieku Dzīvudarošais Krusts tika pārnests uz Jeruzalemi. Imperators Iraklijs ar ķēniņa vainagu un porfīrā nesa Kunga Krustu uz Augšāmcelšanās baznīcu. Blakus ķēniņam gāja Patriarhs Zaharija. Pie vārtiem, pa kuriem varēja uziet Golgātā, imperators pēkšņi apstājās un nevarēja pakustēties. Svētais Patriarhs paskaidroja ķēniņam, ka viņam ceļu aizšķērso Kunga Eņģelis, jo Tas, Kurš nesa uz Golgātu Krustu pasaules izpirkšanai no grēkiem, veica savu Krusta ceļu nicinātā izskatā. Tad Iraklijs, noņēmis vainagu un porfīru, uzvilka vienkāršu apģērbu un bez šķēršļiem aiznesa Kunga Krustu uz baznīcu. Vārdā uz Kunga Krusta Pacelšanas svētkiem svētais Krētas Andrejs (piemiņa 4. jūlijā) saka: „Krusts tiek pacelts un visi ticīgie saplūst, Krusts tiek pacelts un pilsēta priecājas, un tautas svin svētkus”. 
 
 Krusta zīmes spēks Imperatora Diokletiāna valdīšanas laikā Itālijā dzīvoja puisēns Vits. viņa tēvs bija pagāns (elku kalps) un ļoti cienīts vietējo augstmaņu vidū. Puisēns bija slepens kristietis (tajā laikā kristīgā ticība bija aizliegta). Par to uzzināja vietējais pilsētas galva. Viņš izsauca Vita tēvu un bargi viņam teica: "Atrunā no neprātīgās ticības savu dēlu, ja gribi, lai viņš paliktu dzīvs." Tēvs nobijās no piedraudējuma un sāka pārliecināt dēlu atteikties no ticības Kristum. "Es nevaru, tēt, atteikties no mana Glābēja", atbildēja mazais Vits. Puikas atbilde tika nodota pašam imperatoram Diokletiānam. Imperators izsauca Vitu pie sevis. Nepārliecinājis ar vārdiem atteikties no Kristus, viņš nolēma to izdarīt ar spēku. "Ja rīt šis mazais spītnieks neatteiksies no savas stūrgalvības, tad nododiet viņu mocībā," paziņoja cietsirdīgais imperators. Nākamajā dienā Vitu un kopā ar viņu arī citus kristiešus, aizveda uz īpašu celtni uz saplosīšanu zvēriem. Kristiešiem virsū palaida izbadējušos lauvu. Vits un citi mocekļi stāvēja un lūdzās. Lauva sāka tuvoties kristiešiem un jau gatavojās briesmīgam lēcienam. Vits paskatījās uz zvēru un pārkrustījās. Un tad notika brīnums: lauva pazemīgi pielīda pie viņa, nogūlās pie viņa kājām un sāka tās laizīt. 
 |