|

Sākumlapa
Ziņas
Raksti
Intervijas
Kalendārs
Svēto dzīves
Par Pareizticību
Lūgšanas
Bibliotēka
Katahētika
Ikonogrāfija
Dievnami
Svētvietas
Vārdnīca
Norādes
Kontakti un info
|

Tādu
dāvanu kā šogad nebiju gaidījusi - ceļojumu uz Grieķiju. Jo tā taču ir zeme,
kur tik ļoti allaž ilgojos nokļūt, kur ir tik daudz svētvietu, kuras gribas
redzēt un izjust… Dzirdēts taču, raug, ka pie Dievmātes brīnumdarītājas
ikonas Tinas salā plūst vairāk svētceļnieku nekā pie slavenās Lurdas
Jaunavas Marijas svētbildes Francijā.
Lai nokļūtu iecerētajā zemē, nācās pavadīt autobusā ne vienu
vien dienu un nakti (nakšņojām arī Čehijas un Itālijas mazpilsētu
viesnīcās). Laiku īsināju, studējot enciklopēdiju par Grieķiju – tā uzzināju
par neskaitāmiem grieķu pareizticīgo dievnamiem un klosteriem, rēķināju,
kuri no tiem būs grupas plānotajā maršrutā, kuru es, atzīšos godīgi,
labprātāk novirzītu prom no sengrieķu tempļiem un stadioniem uz vēl joprojām
dzīvajām grieķu svētvietām. Ķēros arī pie smalkas kartes izpētes – tajā
atzīmēti mazi ciematiņi un pilsētiņas, kas nes daudzu svēto vārdus, kā arī
klosteri. Centos tos saskaitīt, tiku pāri par 200, tad jau skaits sāka
jukt... Kā vēlāk uzzināju no grieķiem, klosteru dzīve šai zemē atdzimst – kā
protests materiālisma pārņemtai dzīvei, visatļautībai, merkantīlajām un
savtīguma pārņemtajām cilvēku attiecībām.
No Itālijas uz Peloponēsu
No Itālijas
zābaka augšdaļas uz Balkānu pussalas dienvidiem mūsu ceļš diennakti veda
ar prāmi pa Adrijas jūru. Domās paraudzījos uz krastā palikušo bizantiešu
kultūras centru Itālijā – Ravennu, uz Svētā Marka baznīcu (Rietumeiropā
skaistāko bizantiešu baziliku), uz Itālijas pilsētas Bari dievnamu, kurā
atrodas svētā Nikolaja Brīnumdarītāja pīšļi, peldot smaržīgās mirrēs.
(Varbūt cerēt, ka kādreiz būs iespēja apbrīnot arī ltālijas baznīcas?)
Visbeidzot klāt ostas pilsēta Patras Peloponēsas pussalā. Te var vērot
neaprakstāmi skaistas dabas ainavas, piekrastes nocietinājumus un Bizantijas
laika dievnamus. Par pilsētas Patras patronu uzskata apustuli Andreju, viņš
šeit esot sludinājis kristietību un te arī nomocīts. Viņu godinot, uzcelta
iespaidīga Sv. Andreja (Agios Andreas) bazilika, kur aizvien vēl
glabājas viņa šķirsts un relikvijas (galvaskauss un krusta fragments).
Tālāk ceļš
veda uz Olimpiju, kur mums tika ierādīta viesnīca netālu no pilsētas
dievnama. Kādam grieķim pilsētā pajautājām, vai viņš ir ortodoksālis, uz ko
viņš atbildēja: jā, es esmu grieķis. Gluži vienkārši viņš nespēj
pareizticību nodalīt no savas nacionalitātes (vairāk nekā 97% Grieķijas
iedzīvotāju ir pareizticīgie). Grieķijā par Baznīcu gādā arī valsts, maksā
garīdzniekiem algu un pensiju (mūsu svētkalpotājiem nav šāda atbalsta). Lai
arī baznīca ticību neuzspiež, grieķi valsts svētkos un ģimenes godos
neaizmirst kristīgās tradīcijas, visnozīmīgākie svētki ir Lieldienas, pirms
tām visa ģimene sanāk kopā, lai kopīgi dotos uz dievnamu.
Lielās
Piektdienas novakarē pa ielām svinīgi tiek nests ar ziediem rotāts Kristus
katafalks. Pusnaktī pēc Lieldienu sestdienas liturģijas priesteri nodzied
“Kristus ir augšāmcēlies”, visi iededz lāpas un svētdienu ievada krāšņa
uguņošana. Tad arī galdā tiek celti saldas mīklas olu klaipi, kuros ieceptas
olas ar visām čaumalām (krāsotas sarkanā krāsā), Lieldienu biskvīti,
mageritsa (zupa no jēra iekšām) un jēra cepetis, ko cep brīvā dabā uz
milzīgiem iesmiem virs karstām oglēm, un klāt visi piedzer retsinu –
vīnu, kam pievienoti priedes sveķi.
Stāsta, ka, ja grieķi
piemeklējusi kāda liksta, viņš steidz sniegt pateicības ziedojumus,
piemēram, uzceļ kādu kapellu, kā arī iegādā tamu – plānu sudrab a
plāksnīti, kurā iekalts dziedināmās ķermeņa daļas (sirds, plaušu, acis u.
tml.) vai sargājamā priekšmeta (automašīnas, laivas) attēls. Tamu
piekar mājās pie Dievmātes, Kristus vai kāda svētā (Grieķijā īpaši iecienīts
ir Svētais Atanāsijs, Sv. Dimitrijs, Sv. Georgijs) ikonas rāmja un jo bieži
skaita lūgšanas.
Vakarā,
izstaigājot Olimpiju, nonācām pie kapiem. Sniegbaltajai kapličai visapkārt
balta marmora klātas kapu kopiņas, pie katras krusts un degoša eļļas lampiņa
vai svecītes. Lai kapi nepārpildītos, trīs gadus pēc apbedīšanas nelaiķa
kaulus izrokot un pārvietojot uz privāto ģimenes kapellu, tur piederīgie,
pieminot aizgājēju, allaž noliek ziedus un dedzina eļļas lampiņu smalkā
stikla ietvarā.
Gar Lusijas aizas olīvbirzīm
Pāri
Peloponēsai uz Egejas jūras piekrasti ceļš vijās līču ločiem starp kalnu
grēdām gar vienu no Grieķijas varenākajiem kanjoniem. Caur autobusa logu
pavērās galvu reibinoši skati… Braucot gar Lusijas aizu un raugoties lejup,
dažbrīd šķita, ka vismaz puse mūsu autobusa karājas virs bezdibeņa (šoferu
meistarība izbraukt pa šaurajiem kalnu ceļiem tiešām ir apbrīnojama!).
Vietējie ļaudis, kā nākas konstatēt, izmanto lēnākus un ar lētāku
degvielu darbināmus transportlīdzekļus – ēzeļus. Izskatās gan amizanti,
kad tantiņa, sāniski uzsēdusies uz lopiņa, skubina savu stūrgalvīgo dadžu
ēdāju kustēties uz priekšu.
Visapkārt
platānu, mandeļkoku, apelsīnkoku, lauru un olīvu birzis, starp tām šur tur
ieskautas sniegbaltas baznīciņas. Savukārt klintīm it kā pieaugušos
klosterus pamanīt nav viegli – to akmeņu mūri ir kā saauguši ar kalniem.
Tāpēc jau arī visos karos un vajāšanu laikos šie klosteri bija ideāla
patvēruma vieta, tur no nāves izglābušies neskaitāmi grieķu mūki,
garīdznieki, valdnieki un revolucionāri. Mierīgos laikos nomaskējušos
klosteru iemītniekus netraucēja ziņkārīgi svešinieki, te aizvien, pat par
spīti tūristu bariem, joprojām valda brīnumains miers, turklāt augstie kalni
rada īpašu lūgšanās noskaņu un Dieva svētības izjūtu.
Izlasīju, ka
Demetsanā dzimuši divi svētkalpotāji, kuri piedalījās 1821. gada revolūcijā
pret turkiem. Pilsētā izliktas goda plāksnes, kas veltītas viņiem un
Patriarham Gregorijam V, kurš tika pakārts Stambulā, kad turku sultāns
uzzināja par sacelšanos. Savukārt mazā ciematiņa Agia Triada kapsētā
atrodas savdabīga 13. gs. bizantiešu baznīca Panagia. Tās sienas
līdz plecu augstumam celtas no veciem akmeņiem, virs tiem dienvidaustrumu
stūrī uzbūvēta vesela klasiska kapa stēla – akmens plāksnē iekalti sakrāli
uzraksti.
Grieķijas
pilsētas pamanāmas iztālēm – žilbinoši baltās mājas to saimnieki, šķiet,
uzpoš katru gadu. Arī kūrortpilsētā Korfosā Egejas jūras krastā visi nami ir
balti, tostarp dievnams. Krustu veidojošo spuldžu zilganā gaisma virs mājām
rādīja, kur meklēt baznīcu, kad svētdienas rītā septiņos devāmies uz
dievkalpojumu. Tūlīt pie durvīm – ar smiltīm piepildītas paplātes, kur
iespraust svecītes. Baznīcai pa vidu celiņš, abpus tā novietoti krēsli ar
augstām atzveltnēm. Nodomāju, ka ir nu gan slinki tie grieķi – praktiski
visu dievkalpojuma laiku sēž (pierasts, ka mūsu pareizticīgie aktīvi
piedalās dievkalpojumos un apsēžas tikai dažos lūgšanu starplaikos). Arī
diakons, ģērbies džinsa biksēs un kreklā, laiku pa laikam apsēžas, tiesa,
pieceļas lasīdams stundas (rīta lūgšanas un lasījumi katrai diennakts
stundai) – to viņš dara izteiksmīgi un ļoti skaļi, varētu teikt – gandrīz
kliegdams mikrofonā (baznīcas ārpusē izlikti skaļruņi – varu iedomāties, cik
saldi var čučēt tuvējo māju iemītnieki, kuri nav atnākuši uz
dievkalpojumu…). Veseli divi mikrofoni novietoti nelielā koka altāra priekšā
– pie tiem vēlāk nostājas priesteris, tērpies ļoti raibā, sīkām puķēm rotātā
mantijā. Sākumā jūtos gandrīz vai neērti, nesaprazdama grieķu valodu, ar
grūtībām sekoju dievkalpojumam, turklāt labu laiku esmu gluži viena, jo
Korfosas sievas sāk ierasties ar stundas novēlošanos. Dažas no viņām
ziedojumiem atnesušas bazilika zariņus, noliek tos pie ikonām un tūdaļ
ietupstas krēslos. Viena dūšīga sieva pagrūž mani malā (tiesa, vietas
pietiek, arī lai mierīgi paietu garām), viņas mērķis ir aizkļūt līdz,
acīmredzot, savam krēslam pie baznīcas sānu sienas. Brīnos, kāpēc
neviena no atnākušajām neiet uz grēksūdzi, vēlāk uzzinu, ka grieķi no
grēksūdzes atteikušies. Priesteris iznes no altāra grezni apzeltītu
Evaņģēliju un apstaigā visus, sniegdams to noskūpstīt. Dievgaldu tā arī
neizdevās sagaidīt, jo bija jāsteidzas uz autobusu (braucot grupā, režīms
jāievēro).
Nākamajā dienā
grupai bija brīvais laiks – katrs varēja atpūsties, kā grib. Kartē atradusi,
ka tuvējā kalnā jābūt klosterim, ar mugursomu plecos devos to meklēt.
Pilsētas lielveikalā vēl mēģināju ar zīmju valodas palīdzību noskaidrot,
kurš ceļš uz turieni ved. Izlīdzējos ar dažiem grieķu vārdiem - kalns, ceļš,
klosteris (moni) - un ar pirkstu gaisā uzvilku krustu. Pārdevēja
tūdaļ priecīgi rādīja virzienu, kurp doties, un uz neliela papīrīša
uzzīmēja, kā sazarojas ceļi un kādas zīmīgas norādes krustojumos man
jāievēro.
Ceļš
līkumodams pamazām attālinājās no pilsētas un vijās augšup kalnā, atklādams
arvien skaistākas un brīnišķīgākas ainavas. Pāri ceļam pārgāja diezgan
paliels bruņurupucis. Ceļmalas grants, akmeņi un klintis, kas sākumā bija
smilškrāsas, augstāk kāpjot, kļuva arvien rūsganākas un sarkanākas, kā
nokaitētas saulē. Pēc 6 – 7 kilometriem šķita, ka jau esmu gandrīz kalna
virsotnē, taču klostera kā nav, tā nav, tikai jauni ceļa līkumi… Kad jau
sāku domāt, ka esmu nomaldījusies, pēkšņi cauri vecai olīvbirzij ieraudzīju
mazu, baltu baznīcu, aiz tās pletās krietni jaunāka olīvbirzs. Uzmanīgāk
ieskatoties, pamanīju arī mūru vaļņus, kas liecināja par kādreiz lielu
nocietinājumu. Dziļi aizkustināta raudzījos uz dievnama sniegbalto mirdzumu,
uz pagalmā piekārto zvanu. Vērt vārtus un iet iekšā neuzdrošinājos, lai
nevienu netraucētu. Ar lielu bijību apgāju apkārt un apbrīnoju šo teiksmaino
svētvietu, visbeidzot nolēmu atpūsties no smagā ceļa (apsēdusies uz kāda
ciedra koka zara, pēkšņi atskārtu, ka manas drēbes ir tik slapjas, ka var
izgriezt). Vakarā pilsētiņā iepazinos ar kādas viesnīcas īpašniekiem -
vāciešiem, kas zināja šo to pastāstīt par Stiri klosteri, kura mūrus
tagad cenšoties atjaunot (šim darbam gan pastāvīgi pietrūkstot naudas).
Katru gadu 23. augustā, kad ir klostera svētki, šurp sabraucot svētkalpotāji
no visas Grieķijas. Šo svētceļojuma vietu pēdējā laikā iecienījuši jauni
cilvēki - piemēram, laulājoties viņi dodas tur izlūgties svētību kopdzīvei.
Atēnās, kur tik daudz dievnamu
Lai gan
uzskata, ka neesi bijis Grieķijā, ja neuzkāp slavenajā Akropolē, man gribas
piebilst, ka Atēnās jāiegriežas vismaz desmit, ja ne divdesmit baznīcās. Tās
te ir cita pie citas un viena par otru skaistāka. Īpaši mani sajūsmināja
Jāņa Kristītāja dievnama krāšņie sienu gleznojumi. Protams, neaprakstāmi
iespaidīga ir arī milzīgā Mitropoli katedrāle, no Pantelika marmora
celtā mazā katedrālīte jeb Panagia Gorgoepikoos (12 m gara un 7,5 m
plata, kas 12. gs. bija pietiekami toreizējam Atēnu ciemam), Dievmātes
Aizmigšanas, Svētā Panteleimona, Svētā Dimitrija, Svētās Sofijas un vēl
neskaitāmas baznīcas. Svētā Nikolaja 11. gs. bizantiskā baznīca, kuras
ārsienās iebūvētas marmora kolonnas, ir iecienīta laulību noslēgšanas vieta,
te var vērot ārkārtīgi greznās grieķu kāzu ceremonijas, kad dievnamu
pārpludina baltu ziedu pušķi un tiek ienestas puķēm rotātas kolonnas.
Man palaimējās
atrast arī Krievu kopienas Grieķijā Svētās Trejādības Pareizticīgo baznīcu,
kurā joprojām reizi nedēļā notiek dievkalpojumi krievu valodā. Kādreiz tas
bijis lielākais dievnams pilsētā, tad to sagrāva zemestrīce, pēc tam arī
artilērijas šāviņi, līdz tā tika restaurēta par Krievijas valdības
līdzekļiem, lai emigrējušajiem krieviem būtu, kur lūgties. 19. gs. tika
piebūvēts arī zvanu tornis, kuru dāvājis cars Aleksandrs II. Te savulaik uz
dievkalpojumiem nākusi arī kņaziene Olga, viņa parasti lūgusies baznīcas
labajā pusē. Tagad tur arī atrodas viņai veltīta ikona, tās priekšā eļļas
lampiņa, uz kuras iegravētais ieraksts vēsta, ka kņaziene veiksmīgi vētras
laikā ar kuģi aizkļuvusi no Kronštates līdz mājām.
Ja kādreiz
aizbraucat uz Atēnām, noteikti iesaku apmeklēt Bizantijas muzeju, kurš mums
stāsta par ortodoksālās kristietības mākslu un arhitektūru visā tās
krāšņumā: liturģiskie piederumi, freskas, mozaīkas, izcila ikonu kolekcija
(starp tām Atona kalna mūka Galatistas Makārija 14. gs. gleznotā Dievmāte
ar bērnu un ikona – mozaīka Episkepsis no Bītijas). Trīs
zāles iekārtotas ar dažādu gadsimtu bizantisko baznīcu fragmentiem. Bagāts
ar brīnumainiem grieķu mākslas un amatniecības izstrādājumiem, gleznām un
dārglietām ir arī Benaka muzejs - eksponāti aptver vairāk nekā 5000 gadu
ilgu laika periodu. Te ir arī Krētas skolas ikonas un slavenā Sv. Annas
ikona ar Jaunavu Mariju rokās.
Atēnu nomalē
atrodas unikāli simetriskas konstrukcijas Dafnes klosteris (nosaukums radies
pateicoties apkārt augošajiem lauru kokiem, kurus grieķiski sauc dafnes),
diemžēl 2000. gada zemestrīcē baznīca ir cietusi, tāpēc tagad tiek
restaurētas ievērojamās Kristus Visuvaldītāja un Svētā Vakarēdiena
mozaīkas.
Augstu kalnos kā ērgļu ligzdas
Visbeidzot pēc
daudzu sengrieķu tempļu, kapeņu, dziednīcu, cietokšņu palieku apskates, kuru
lielie apdrupušie akmeņi un kolonnu aprises iedvesa nedaudz baisu sastinguma
noskaņu, devāmies uz Balkānu pussalas vidieni, kur atrodas slavenie Meteoras
klosteri. Vakarā iebraucām Kalambakas pilsētiņā, kas atrodas kalnu piekājē
un iekārtojāmies viesnīcā. Sazvanījām Rusana sieviešu klosteri (Moni
Rousanou). Jau paceļam uz Kalambaku mūsu gide Inese centās sazvanīt
klostermāsas, lai lūgtu atļauju ierasties uz agro rīta dievkalpojumu.
Ap četriem
naktī mēs, septiņas sievietes, iespiedāmies viesnīcas saimniekdēla Tarasa
sagrabējušajā divdurvju žigulītī, kuru viņš kā jau vietējais, labi
pārzinādams kalnainos līkločus, meistarīgi vadīja augšup pa ceļu. Pēc kādām
desmit minūtēm viņš apturēja mašīnu un teica: “Tālāk es jūs vairs nedrīkstu
vest. Te kaut kur ir trepes, kas ved uz klosteri.” Labi, ka debesīs spoži
spīdēja zvaigznes – starp kokiem vismaz izdevās samanīt pakāpienus.
Taustīdamās kāpām augšup, pārgājām pāri tiltiņam (kad vēlāk skatu kartēs
ieraudzīju, kādam bezdibenim esam gājušas pāri, šermuļi pārskrēja pār
kauliem – gaismā te būtu bail iet), tad nonācām pie klostera durvīm izbūvētā
apaļā laukumiņā. Tur spuldžu apspīdēti plīvoja divi karogi: zilibalts
Grieķijas un dzeltens ar divgalvainu ērgli (tāds vienmēr redzams pie
Grieķijas baznīcām, apliecinot piederību Konstantinopoles patriarhātam).
Laiku pa laikam atskanēja simandro klaudzieni noteiktā ritmā (mūki ar
āmuriņu sit pa koka dēlīti, modinot uz rīta lūgšanām). Gaidot vēl
paraudzījāmies lejup – tieši zem mums atradās nelielas klostera ēkas jumts,
bet mazajā pagalmiņa malā akurātā krusta formā
sastādīta puķu dobe.
Saņēmušas drosmi, pieklauvējām. Teicām, ka esam tās, kuras vakar zvanīja,
tad tikām ieaicinātas. Aiz smagajām koka durvīm pa kreisi atradās torņa
telpa, no kurienes tikko bija atskanējuši simandro klaudzieni. Laipna mūķene
mūs aizveda pa tādu kā gaiteni garām Svētās Barbaras ikonai (viņai par godu
iesvētīts klosteris) līdz lielai baznīcas priekštelpai, kur lielā smilšu
traukā dega svecītes. Mūķenes nāca viena pēc otras, jaunākās aizdedzināja
mazākās, vecākās - vidēji lielās svecītes, bet igumene (klostera priešniece)
smiltīs ievietoja vislielāko sveci. Visas mūķenes, apzīmējušas sevi ar
krusta zīmi, noskūpstījušas uz analoja novietotās ikonas un paklanījušās,
iegāja dievnamā. Galvenā baznīciņas telpa, kā nelielajā svecīšu gaismā
varēja manīt, bija maza, mēs palikām mazā priekštelpā, kur sānos bija
novietoti smalka kokgriezuma krēsli, un klausījāmies dievkalpojuma norisi
(priesteris šeit kalpojot tikai svētdienās un svētkos). Mūķenes cita pēc
citas kā sasaukdamās vairākkārtīgi atkārtoja Kirie eleison (Dievs,
apžēlojies), viena no viņām iznāca arī pie mums ar kvēpināmo trauku. Lai gan
tikai divas bijām pareizticīgās, arī uz pārējām sievietēm dievkalpojuma
noskaņa atstāja brīnišķīgu iespaidu, kuru jo spilgtāku darīja Krētas skolas
ikonogrāfu fantastiskās freskas (ar tām Rusana klostera Metomorfosis
baznīca ir slavena). Svētīgāku dienas iesākumu Meteoros taču grūti
iedomāties!
Aizkļuvušas
līdz viesnīcai, nedaudz atpūtāmies un nu jau devāmies skatīt Meteoru kalnus
dienas gaismā. Raugoties uz kailajām, neiedomājami stāvajām klintīm, kas
sniedzas augstu debesīs, izjūti bijību dabas varenības priekšā. Kalnu
aprises ir tik unikālas, ka, šķiet, tos veidojusi ģeniāla skulptora roka.
Izcirzdami klintīs alas, senākos laikos te slēpušies vajātie kristieši.
Klusumu, mieru, savrupību Meteoru klinšu virsotnēs atraduši eremīti. No
Atona kalna pirms vairākiem simtiem gadu šeit ieradās arī mūks Atanāsijs,
drīz vien, brīnumainās dabas iedvesmots, viņš uzsāka klostera celtniecību.
Neticami, kā tajos laikos mūki spēja te, augšā, dabūt celtniecības
materiālus un izbūvēt tik sarežģītu ēku kompleksu.

Laikā, kad
valdīja Johans Uresis (viņš bija arī labs draugs Sv. Atanāsijam un vēlāk
atteicās no valdnieka mantijas, kļuva par mūku un pieņēma vārdu Jāzeps),
uzlabojās klosteru labklājība, te tika uzcelta slimnīca, ūdens krātuve un
citas saimniecības būves. Tagad Svētā Atanāsija dibinātajā klosterī Lielais
Meteors (Megalo Meteoro) iekārtots muzejs – te redzam ēdamtelpu ar
mazu altāri galā, pagrabu ar vīna spiestuvi un mucām, nelielā telpā uz
plauktiem salikti šeit kādreiz dzīvojošo mūku galvaskausi un kauli.
Augstākajā vietā atrodas centrālā baznīca, tur satiku serbu priesteri
Efraimu, kurš mani pieveda pie Svētā Atanāsija un Jāzepa relikvijām. Viņš
arī pastāstīja, ka šī baznīca celta pēc Atona kalna dievnamu parauga, tādas
citur vairs neesot. Pēdējos gadu desmitos klostera dzīve dokumentēta bagātā
fotogrāfiju klāstā, tās stāsta par mūku ikdienas soli, kā arī lūgšanu
noskaņu
augstās klints virsotnē. Skatoties fotouzņēmumos pārņem tāda kā nerealitātes izjūta, tās ir tik izteiksmīgas, ka dzīvi var iztēloties, kā
šejienes iemītnieki palīdzējuši viens otram un centušies izdzīvot gan saules
svelmē, gan sniegputenī. Raugoties šajās fotogrāfijās un klausoties par
Pareizticību Serbijā, pēkšņi attapos, ka steidzami jādodas projām, citādi
autobuss aizbrauks bez manis. Meklēju izeju, bet nevaru atrast – te nonāku
baznīcā, te – pie galvaskausiem, atkal baznīcā… Sajūta tāda, ka klostera
sienas nelaiž projām un vēlas vēl ko pastāstīt. Kādas desmit reizes
noskrējusies pa trepēm augšup un lejup, mēģinu vēlreiz atcerēties, kur ir
izeja. Beigu beigās to atrodu un skrienu, lai paspētu norunātajā laikā uz
autobusu.
Pēc tam
dodamies uz Varlāma klosteri, kas atrodas iepretim uz zemākas klints. Tajā
14. gs. uzkāpa askēts Varlāms un izcirta akmenī vairākas celles. Pēc tam
viņš uztaisīja mazu baznīciņu, kur lūgties. Kad Varlāms nomira, ilgus gadus
viņa mītne bija pamesta, taču pēc pusotra gadsimta divi brāļi Nektārijs un
Teofans nolēma atjaunot dievnamu un uzcelt klosteri par godu vientuļniekam
Varlāmam. Drīz šis klosteris uzplauka un turpina dzīvot vēl tagad.
Centrālajā klostera baznīcā redzama ikona, kurā simboliski attēlots, ka abi
brāļi Nektārijs un Teofans tur rokās klosteri. Tāpat kā visā Meteorā arī
šeit pārņem brīnumainas izjūtas, svētbijība.
Kādā brīdī pamanīju, ka jau labu laiku nepārtraukti skaitu Jēzus lūgšanu
(Kungs, Jēzu Kristu, apžēlojies par mani). Taču varbūt tā vienkārši skan
visapkārt?
Šeit,
augstajās klintīs, laiks bija kā apstājies, ar grūtībām piespiedu sevi
fiksēt, cik nepielūdzami pulkstenis rāda – diemžēl laiks doties projām. Tas
bija ļoti sāpīgi, apzinoties, cik daudz vēl te ir ko redzēt un izjust, bet
nākas pakļauties pārējā grupā valdošajām vēlmēm braukt lejā un iepirkties
suvenīru veikaliņos. Iztēlē vēl vairākas stundas klaiņoju pa stāvajām
klosteru trepēm, acu priekšā aizvien vēl slīdēja kalnu ainavas… 
Atcerējos vēl
serbu priestera stāstīto par Atona kalnu, kuru dēvē arī par Dievmātes dārzu.
Gara acīm skatīju brīnumaino dabu un jūras krastu, neskaitāmo klosteru
dievnamu torņus. Reiz lasīju, kā turp pa jūru atpeldējusi Ibērijas Dievmātes
ikona… Cik labi, ka Atēnu Bizantijas muzejā izdevās iegādāt grāmatu par Atona kalnu (vācu valodā), kuras ilustrācijas rada pat savdabīgu klātbūtnes
izjūtu.
Tā nu sākās
ceļš uz māju pusi. Pēc Meteoras izbaudījām vēl fantastisku braucienu cauri
Pindu kalnu grēdām ar neskaitāmiem kalnu ciematiņiem, starp kuriem bija arī
Svētā Georgija ciems. Visbeidzot nonācām ostas pilsētā Igumenicā, no
turienes tad arī prāmis aizveda mūs prom no Grieķijas.
Ardievu,
Grieķija!
P.S. Atceroties klosterus augstu kalnu
virsotnēs, saprotu, kāpēc saka, ka tur mūki ir tuvāk Dieva patvērumam un
svētlaimei. Tāpēc arī prātā nāk 120.psalms:
"Es paceļu savas acis uz kalniem: no
kurienes gan nāks man palīdzība? Mana palīdzība nāk no Tā kunga., kas
radījis debesis un zemi. Viņš neļaus tavai kājai slīdēt; kas tevi sargā, tas
nesnauž! Redzi, Israēla sargs nesnauž un neguļ. Tas Kungs ir Tavs sargs, Tas
Kungs ir tava paēna pa tavu labo roku, ka dienā saule tevi nespiež, nedz
mēness naktī. Tas Kungs lai tevi pasargā no visa ļauna, Viņš lai pasargā
tavu dvēseli tagad, vienmēr un mūžīgi mūžos."
|