|
|
Arhimandrīts Rafails
"Gavēnis un telefilmas" |
Daudzi kristieši uzskata, ka gavēnis ir noteikts vienīgi tādēļ, lai miesu
pakļautu dvēselei. Un patiesi, svētnieks Gregors Lielais miesu nodēvēja par
«kaislīgo nakts kalponi». Dvēsele ir karaliene, miesa – tās verdzene, kas
ņem dalību savas pavēlnieces godpilnajā valdīšanā. Taču šī «verdzene» ir
kaprīza, nepaklausība, ar tieksmi uz dumpošanos, un tālab bieži vien tai ar
varu ir jāspiež kļūt paklausīgai.
Taču tā ir tikai viena gavēņa šķautne. Ir cita daudz svarīgāka, tā, ko
svētie Tēvi dēvēja par «garīgo gavēni».
Gavēnis – tā nav tikai miesas apvaldīšana, bet pirmkārt – dvēselisko
kaislību savaldīšana, lai varētu pamosties un darboties gars. Parasti ar
gavēni saprot: 1) ēdiena ierobežojumus; 2) īpaša veida ēdienu lietošanu; 3)
retas ēdienreizes.
Tāpat arī garīgajam gavēnim jāsastāv no: 1) ārējo iespaidu uztveres
(dvēseles barības) ierobežošanas, un informācijas, ko cilvēks pieradis ik
dienas uzņemt milzīgos apmēros, samazināšanas; 2) informācijas kontroles,
t.i. dvēselei paredzētās barības kvalitātes, izslēdzot visu to, kas
sakairina kaislības; 3) retām ēdienreizēm, t.i. no atšķirtības, klusuma un
vienatnes periodiem, kas dod cilvēkam iespēju iepazīt savus grēkus un
izpildīt galveno gavēņa uzdevumu – nožēlot grēkus.
Ar gavēni nav savienojamas visa veida izklaides un izpriecas, nekontrolēta
lasīšana ilgstošas sarunas, jokpilns tonis, to vietu un māju apmeklēšana,
kur valda pasaulīgs, ārpusbaznīcas gars, - viss tas, kas cilvēku izkliedē,
prātu novērš no lūgšanas, bet sirdi – no grēku nožēlas.
Mūsu kaislības ir cieši saistītas ar jutekliskiem tēliem. Apziņā kaislība
uzrodas grēcīga tēla veidā, un otrādi, grēcīgs tēls, uztverts no ārienes,
pamodina kaislību mūsu sirdī (Sirdsskaidrā Sinklitīkija acis nodēvēja par
«nāves logiem»). Par skatuvi, kur nepārtraukti tiek demonstrētas cilvēciskās
kaislības visā to daudzveidībā, efektivitātē un izsmalcinātībā mūsu dienās
ir kļuvis televizors. Tas ir līdzīgs pastāvīgam radiācijas avotam, kas ar
nāvējošu stronciju apstaro ļaužu psihi.
Televizors cilvēku tur kaislīgā sasprindzinājumā it kā zilā ekrāna platībā
atrastos visu juteklisko emociju, kaislību, iekāres, cietsirdības un
noziegumu epicentrs. To, ar ko agrākajos gadsimtos cilvēks varēja saskarties
vienu jeb tikai dažas reizes savas dzīves laikā (piemēram: slepkavības aina)
tagad viņš redz katru dienu. Ar plašiem viļņiem no televizora plūst duļķaina
straume pār sirmgalvjiem, meitenēm, maziem bērniem. Šķiet, ka līdzīgi bumbai
televizors zemeslodi ir notvēris savā tīklā. Tas ir aizsniedzies līdz kalnu
virsotnēm, iekļuvis tundrā un taigā, iegājis kā saimnieks gandrīz vai
ikvienā mājā.
Televizors izdabā viszemiskākajām cilvēka kaislībām; pat it kā tikumiskos
uzvedumos ir iespraustas seksuālas ainas, varbūt aiz bailēm, ka skatītājs
aizmigs no pārlieku lielas moralizācijas; bet dažkārt šīs ainas ir visas
pārraides galvenais saturs. Ieslēgdams televizoru, cilvēks sevi brīvprātīgi
ieslēdz dvēseles netīrību laukā.
Saka, ka dēmoni, paši nespēdami nodarboties ar izvirtību, mitinās līdzās tām
vietām, kur mēdz notikt šis riebīgais grēks, baudīdami to domu līmenī, jeb,
runājot seno kristiešu rakstnieku vārdiem, «ostot netiklības un asiņu
smaku».
Līdzīgi tam, tele – un videofilmu skatītāji barojas ar «seksa meditāciju» un
tai pat laikā bez jebkādas kautrēšanās uzskata sevi par viskārtīgākajiem
cilvēkiem: viņi apvainotos un sašustu, ja kāds tos nosauktu par garīgajiem
izvirtuļiem un netikļiem.
Daži apgalvo, ka spējot erotiskās filmas skatīties absolūti bezkaislīgi. Tas
ir pašapmāns: ja viņi būtu bezkaislīgi, tad neizšķiestu laiku šādā
nodarbībā; tieši kaislību savažotā dvēsele ir tā, kas piekaļ viņus pie
televizora, un tie ceļas neapmierināti no savām vietām, ja gadījumā nesaņem
ierasto «dopingu».
Senatnē Baznīca izvirtuļus daudzu gadu garumā nepielaida pie svētā
Vakarēdiena, par cik šis grēks ar smacīgu indi caurauž visas dvēseles un
miesas poras, un ir nepieciešams ilgs laiks, lai cilvēks attīrītos,
atskurbinātos un nostātos atkal uz kājām, kā pēc smagas slimības.
Kamēr nav notikusi vaļsirdīga grēku nožēlošana un epitīmijas (baznīcas
uzliktā soda – K.K.) izciešana, netiklis ir garīgi miris. Pēc televizorā
skatītajām erotiskajām pārraidēm, cilvēks, atrazdamies baznīcā līdzinās
mironim, ko šeit atnesuši apstāvēšanai; šķiet, ka viņš stāv baznīcā, taču
viņa tur nav. Viņa ķermenis dievnamā ir kā zārks, bet dvēsele, līdzīgi
mironim, ir kurla un akla, tā nejūt svētību un nespēj patiesi lūgties. Grēku
nožēlošana nozīmē gribas diktētu vēlēšanos un apņēmīgu pārstāt grēkot, bet
šajā gadījumā cilvēks, atnācis mājās no baznīcas, dažkārt pat saņēmis
Sakramentu, kā likums, pavada vairākas stundas pie televizora.
Viņš ir ne tikai garīgi iztukšots, bet viņā pakāpeniski atmirst pati spēja
vaļsirdīgi nožēlot grēkus, t.i. iespēja atgūt nozaudēto svētlaimi.
Cita «ļaunuma injekcija», ko cilvēks saņem no televizora ir slepkavību un
vardarbību sērija, pie kā viņš sāk pierast. Senajā Romā gladiatoru cīņa
cirkā, cilvēku cīkstēšanās ar mežonīgiem zvēriem un citas šīm līdzīgas
«izpriecas» piesaistīja tūkstošgalvīgus ļaužu pūļus. Romas pūļa devīze bija:
«maizi un izpriecas», it kā šajos vārdos slēptos visa viņu dzīve. Plūstošas
asinis un pirmsnāves agoniju tā atzina par visaizraujošāko skatu.
Tāpat arī televizors pakāpeniski cilvēkus pārvērš par sadistiem, kas mierīgi
un ar slēptu baudu raugās uz slepkavošanas ainām. Ja vien viņos būtu
saglabājusies cilvēciska mīlestība un līdzjūtība, tie ar šausmām novērstos
no šiem murgiem. Taču televizors noziegumu un cietsirdību ir padarījis par
kaut ko ikdienišķu. Ja kāds vērs muti, lai pateiktu, ka viņam ir pretīgi un
šausmīgi vērot vardarbības un slepkavības ainas, viņu uzskatīs par histēriķi
un nervu slimnieku. Ja cilvēks pateiks, ka seksuālu ainu vērošana pazemo
kristieša pašcieņu, tad viņam atklāti tiks paziņots, ka viņš ir «svētulis»
ar atmirstošiem, vecmodīgiem uzskatiem.
Dvēselei piemīt trīs spējas: saprāts, emocijas un griba. No nešķiramās
draudzības ar televizoru cilvēka griba kļūst tikpat vāja kā tiem, kas mēdz
apmeklēt hipnozes seansus; sajūtas un emocijas notrulinās un paģērē jaunas
asas izjūtas un «dopingus». Prāts savukārt nonāk to ainu kalpībā, kas seko
viena otrai un kas liek viņam dzīvot kaut kādā fantastiskā pasaulē,
pastāvīgi notiekošā fantasmagorijā.
Saprātam ir divi spēki: tēlainā un vārdiskā domāšana. Pārmērīgā, nevaldāmā
informācija attīsta zemāko mehānisko atmiņu, taču nomāc radošo spēku un
enerģiju. Bez pārtraukuma uzņemdams sātīgu barību, cilvēks pārvēršas par
bezformīgu tauku blāķi, kam apgrūtināta kustēšanās un elpošana, kas zem paša
smaguma tik tikko jaudā pavilkt kājas.
Nekontrolētas informācijas uzņemšana hiperdozās atgādina hronisku pārēšanos,
kā rezultātā muskuļi pārvēršas par taukiem. Prāts kļūst ļengans un pasīvs,
tas kļūst par melnu viedokļu un ideju patērētāju. Bildes, ko cilvēks ir
redzējis uz ekrāna, riņķo viņa zemapziņā, uzpeld atmiņā, rēgu izskatā ņirb
sapņos. Domāšana kļūst virspusēja, bet mēle – pļāpīga. Psihes aizsargspēki
novājinās, nespēdami tikt galā ar iespaidu lavīnu.
Kur te vieta klusumam, sirds lūgšanai ? Cilvēks neredz pats sevi, it kā viņš
dzīvotu nevis mājā, bet teātrī, kur rit priekšnesums aiz priekšnesuma.
Svētie Tēvi saka, ka pastāv trīs prāta darbības veidi: garīgais t.i.
apcere, kas rodas lūgšanas klusumā; dvēseliskais – spriešana un
iztēle. Turklāt iztēle ir viszemākais domāšanas veids, kas ir
savienots ar jutekliskām kaislībām un fantāziju. Svētie Tēvi ir novēlējuši
atrasties lūgšanu stāvoklī, pielietot spriestspējīgo domāšanu tad, kad tas
ir nepieciešams praktiskajā dzīvē, nezaudējot mēra un robežas sajūtu, un
cīnīties ar iztēli kā ar savu ienaidnieku. Bet televizors veicina pretējo:
iztēles attīstību, prāta radošā spēka apspiešanu un lūgšanas zaudēšanu.
Tālab arī cilvēks, kas gavēņa laiku pavada pie televizora, līdzinās rīmai un
pļēguram, kas rij visu bez izšķirības, pat nesagremojot kumosus un turklāt
uzskata, ka viņš gavē pēc visiem Baznīcas kanoniem.
Tulkots no «Radoņež» (Nr.18, decembris 1998.g.)
Tulkojis Kārlis Kalvišs
|